KAL-didactiek in de praktijk, student Rick Clephas zoekt zelf de uitdaging op in de hulpverlening
"Ik ben bij de Stichting Hartslag voor Nederland langs geweest. Dit is een stichting opgericht vanuit de ambulancezorg", aldus Rick. Op dit moment zijn 17 van de 25 ambulanceregio's aangesloten op dit systeem. De stichting maakt gebruik van het alarmeringssysteem HartslagNu waarmee geregistreerde burgerhulpverleners worden opgeroepen om alvast een reanimatie op te starten voordat professionele hulp ter plekke is. "De burgerhulpverleners worden of rechtstreeks naar een slachtoffer gestuurd of via een geregistreerde AED (Automatische Externe Defibrillator)". De alarmering geschiedt per sms of via pushbericht (via app).
Het doel van het stysteem is om de overlevingskans bij een hartstilstand te verhogen, zodat het aantal doden ten gevolge van een hartstilstand omlaag gaat. "Ik ga voor Burger Hulpverlening Limburg (BHL) een programma maken dat statistische afbeeldingen gaat generen van M.I. gegevens uit het systeem van HartslagNu. Op dit moment worden er handmatig afbeeldingen gemaakt voor het inzichtelijk maken van deze gegevens. Afbakening van mijn programma betreft: alleen Limburgse gegevens. Doel van het programma is dat er sneller M.I gegevens gegenereerd kunnen worden".
Docent Marcel Veldhuijzen is super enthousiast. "Vroeger zou deze student opdrachten moeten maken die erg saai zijn (geen uitdaging) voor hem". Een mooi voorbeeld dus van KAL (Knowledge Activated Learning) in de praktijk. Volgens Eric Slaats staat KAL voor het bedienen van het leertempo en de leerstijl van een student. Daarnaast de mogelijkheid om te excelleren. "Nu is het vaak klassikaal, maar daar moet verandering in komen. We willen dat studenten actief in onze eigen omgeving met kennis aan de slag gaan. Kennis ligt gewoon op straat, je moet het alleen wel weten te vinden", aldus Eric Slaats. Student Rick Clephas is hier dus zeker een mooi voorbeeld van. Top!