Student Nico van Mortel is mede-auteur van een wetenschappelijk artikel over het gebruik van YouTube filmpjes als educatief middel
'Ik had mij verdiept in een onderwerp waar ik totaal geen kennis van had: Ik wilde onderzoeken of een les met YouTube-video's betere resultaten zou opleveren als voorbereiding op een natuurkundetoets dan een schoolboek. Op mijn school, het St Willibrord Gymnasium in Deurne, heb ik daar experimenten mee gedaan.
Na veel gepuzzel kreeg ik het wat de statistiek betreft in orde, maar ik begon me af te vragen of ik de juiste conclusies trok, namelijk dat video veel beter werkt dan een boek. Ik wilde graag een deskundige mening. Op internet kwam ik statisticus Manfred te Grotenhuis tegen, de winnaar van de Radboud-onderwijsprijs van 2010. Ik zag hem in een filmpje en ik dacht bij mijzelf: als iemand me hier nog op het laatste moment mee wil helpen, is hij het wel.
Ik kreeg de dag erna al antwoord. Manfred vond het een fraai onderzoek en hielp mij met een deel van de statistiek. Toen hij zei dat hij er een wetenschappelijk paper van wilde maken vond ik dat wel een beetje spannend, maar zijn enthousiasme was aanstekelijk.
Het onderzoek wordt gepubliceerd in het volgende nummer van Mens en Maatschappij. Verder gaat de Radboud Docenten Academie mijn onderzoek herhalen op een aantal scholen. Eerlijk gezegd doet dat wel iets met me. Nu ik mijn werk weer aan het bekijken ben, prikkelt het me om ermee verder te gaan. Het huidige schoolsysteem loopt naar mijn mening flink achter met het gebruik van moderne lesmiddelen, met name in het middelbaar onderwijs.'
Bekijk de website van Nico van Mortel voor meer informatie: www.nicovdmortel.nl
Bron: www.ru.nl