Boek over leven (en leren) met generatieve AI

Fontys ICT

Fontys ICT docenten schrijven boek over leven (en leren) met generatieve AI

Generatieve artificial intelligence/artificiële intelligentie (AI) is voor veel mensen inmiddels doodnormaal, maar niet voor iedereen is dat zo. Docenten Ruud Huijts, Koen Suilen, Danny Bloks en Erdinç Saçan schreven daarom het boek 'Leven en Leren met AI', een handboek om zelf aan de slag te gaan met en te leren over AI. Het boek is nu (voor) te bestellen.

Kennis en kunde
Het viertal heeft veel ervaring in het ICT-werkveld. Elk met een andere achtergrond en set specialiteiten, maar met de vaardigheden om mee te bewegen in een steeds veranderend veld waar kennis en kunde continue onderhevig is aan innovatie. De revolutie die AI met zich meebracht, hebben zij dus allemaal op de voet gevolgd en ook omarmt. Het bijzondere aan een groep docent/onderzoekers van Fontys ICT is ook dat zij vanwege de vorm van onderwijs altijd met één been in het onderwijs en het ander in de praktijk staan. Dat maakt hen niet alleen vaardig met AI, maar ook in hoe AI toegepast wordt in de praktijk.

Onderwijsinnovatie
Bindende factor tussen het viertal is een hoge interesse in onderwijsinnovatie, kortom; de vraag hoe technologie of een nieuwe aanpak onderwijs beter kan maken. AI gooit natuurlijk veel zaken op z'n kop, en om dit op de agenda te krijgen is het nodige werk verzet, vertelt Danny Bloks: "Intern zijn we begonnen met een AI Community, waar ik mede-kartrekker van was. Ook om zo een plek in het onderwijs te krijgen, bijvoorbeeld met een minor AI For Society, die de technologie ook toegankelijk maakt voor studenten zonder ICT-achtergrond. Dat is belangrijk, want AI raakt ons allemaal."

Ruud Huijts voerde ook een experiment uit met Koen Suilen; kan AI een portfolio schrijven voor een 1ste jaars student: "De conclusie was: ja! En dat betekent dat wij anders moeten gaan denken over onze rol in het onderwijs. Het verandert niet alleen wat studenten gaan leren, maar ook hoe ze gaan leren. Zo'n experiment lijkt ludiek, maar is een waarschuwing dat je het niet kan afwachten. Dat is ook een aanleiding voor dit boek."

Vragen uit de praktijk
Het idee voor dit boek komt dan ook voort uit een toenemende vraag om handvaten om met AI aan de slag te gaan, in het bijzonder met generatieve AI. Koen Suilen ziet dit dagelijks terug in zijn rol binnen het Fontys ICT InnovationLab in Mindlabs Tilburg: "Iedereen wil aan de slag met AI, maar waar moet je dan beginnen? Het gaat verder dan een technologie toe passen, je mag jezelf echt vragen stellen over wat je hier wel en niet mee kan en wil doen. Er zit ook een ethisch aspect aan. Wat we willen is bedrijven, maar ook mensen zelf, helpen om die afweging te maken."

Erdinç Saçan is nauw betrokken bij het Fontys Kenniscentrum Applied AI for Society en schreef eerder het boek 'Inclusieve Artificiële Intelligentie': "Kijk, AI was er natuurlijk al lang, en die ontwikkeling loopt al jaren. Het is met de komst van ChatGPT dat de hele wereld wakker is geworden. Wij hopen met dit boek daarom echt hulp te bieden op basis van de ervaring die wij allevier al hebben opgedaan. AI is er voor iedereen, zeker generatieve AI, maar daar is een beetje hulp welkom bij. Dat is er nu."

Het boek 'Leven en Leren met AI' is nu (voor) te bestellen bij Noordhoff. Het boek werd geschreven door docent-onderzoekers Ruud Huijts, Koen Suilen, Erdinç Saçan en Danny Bloks met ondersteuning van Fontys.

Bron: fontys.nl

Tags: In de Media