Project Zelfregulerend leren: Het ontstaat niet vanZELF…

Fontys ICT

Eind februari zijn de plannen voor het laatste NPO-project Zelfregulerend leren tot stand gekomen. En u is het dan zover: We zijn los!

Afgelopen 21 maart heeft de kick-off van het project Zelfregulerend leren plaatsgevonden. Als vertrekpunt zijn we ingegaan op de definitie rondom zelfregulerend leren, want wat verstaan we hieronder binnen Fontys ICT? In onze onderwijsvisie kun je er al genoeg over vinden, maar concreet gaat het bij zelfregulerend leren om:
een actief, constructief en cyclisch proces, waarbij de student zelf doelgericht en contextgericht richting geeft aan eigen cognitie (gedachten en gevoelens), gedrag en motivatie (Pintrich, 2000).

En nu? Het leidt vast tot veel herkenning, maar zelfregulerend leren ontstaat helaas niet vanzelf. Dus wat doen we (goed) ter bevordering van het zelfregulerend leren bij studenten? Hoe uit zich dat in onze onderwijsuitvoering? En wat hebben docenten hierbij ter ondersteuning nodig? Dit zijn precies de vragen, waar we binnen het project Zelfregulerend leren o.a. een antwoord op gaan vinden.

Nieuwsgierig geworden? Wil je meer weten? Heb je al vragen? Spreek ons gerust aan!
Het projectteam, Daan Jansen, Sebastian Lefèvre, Nathalie Maas-Boeijen, Noëlle van de Moosdijk, Marc Muthumarciar, Eveline Roijmans, Roy Houtkamp, Ingrid Hurkmans, Margot Smits, Carl Wolff en Louis van Zijst Groet, Nathalie Maas-Boeijen

Tags: Education