Saamie legde Open Learning uit aan Zwitserse docenten

Fontys ICT
Bedacht door docent Eric Slaats, en met een team van Fontys ICT uitgewerkt tot de opvallendste lesmethode bij dat instituut, trekt Open Learning al tijden de aandacht van buitenlandse onderwijsinstellingen. Voor het eerst ging nu ook een Fontysstudent op ‘uitwisseling’ om haar ervaring en kennis hierover te delen.

Hij is wel wat gewend qua buitenlandse bezoeken, Eric Slaats. De kopman van het Open Learning bij Fontys ICT ziet de verzoeken bij wijze van spreken dagelijks binnenkomen. Uit alle hoeken van de wereld willen onderwijsinstellingen wel eens zien wat ze daar bij Fontys ICT aan het doen zijn, waarom die nieuwe onderwijsmethode zo populair is en zo goed werkt.

En dus landen er met grote regelmaat buitenlandse delegaties bij het TQ-gebouw in Eindhoven, om daar inzicht te krijgen in de methode die Slaats ruim tien jaar geleden al bedacht. 

Saamie Vincken en Eric Slaats

Saamie en Eric

Student
Een van die delegaties van een paar weken geleden kwam van de Zwitserse hogeschool (daar universiteit genoemd) FHWN Brugg-Windsch. Werden ze enthousiast? Jazeker. Dermate dat het tiental Zwitsers een verzoek had: zij wilden ook graag het verhaal van een student horen. En wel in Zwitserland, om daar ter plekke uitleg te geven en ervaringen te delen over Open Learning. 

Zo mocht tweedejaars ICT-student Saamie Vincken vijf dagen naar het alpenland om daar met name docenten bij te spijkeren over haar studiemethode. Tot groot enthousiasme van de Zwitsers, docenten én studenten. En hoe is Open Learning dan volgens Saamie zelf het beste te omschrijven? “Je bedenkt je eigen opdrachten. Dat kan overigens elke module iets anders zijn. En aan die opdrachten hang je dan zelf je eigen leerdoelen vast. En daar zoek je dan weer de docenten bij die je denkt daarbij nodig te hebben.”

In Saamies geval is dat onder meer Eric Slaats zelf. “Ik spreek Eric eigenlijk dagelijks wel. De klassiekere vorm van onderwijs is dat je één keer beoordeeld wordt en dat is het dan. Maar bij Open Learning lever je meerdere keren in wat je tot dan toe geproduceerd hebt. Daar krijg je dan telkens feedback op, waardoor je gaandeweg dingen ook verbetert, je meer vertrouwen krijgt en het zelf beter gaat begrijpen.”

In Zwitserland hield Saamie een presentatie waarbij ze doel en inhoud van Open Learning uitlegde en hoe een semester en een studie eruitzien. Eerder in de week had ze ook al een brainstormsessie gehouden met de leerkrachten die bij Fontys op bezoek waren geweest.

“Hun onderwijs is wat traditioneler dan wat we hier gewend zijn. Zo was er een docent die zich zorgen maakte of de studenten wel genoeg wiskunde leren. Uiteindelijk begrepen ze wel hoe Open Learning in elkaar steekt. Ze willen nu zelf ook meer richting projectonderwijs. Bij het datasciencedepartement daar willen ze helemaal op Open Learning overstappen. Dan gaat het om zo’n 50 tot 100 studenten.”

Slaats: “En ze moeten ook zeker niet alles in één keer op de schop nemen. In godsnaam niet één ‘big bang’.” Zonder het te zeggen: dat is natuurlijk waar het bij sommige opleidingen en instituten bij Fontys vorig jaar misging. Omdat de weg van de geleidelijkheid niet werd gevolgd.

Toverwoord
“Betekenis is het toverwoord", legt Slaats uit. "Ooit, vijftien jaar geleden, heb ik de talenthefboom ontwikkeld. Dat is de onderlegger van Open Learning. Waar die op neerkomt: steek geen energie in dingen waar je niet goed in bent én geen passie voor hebt. Maar steek de energie vooral in de dingen waar je wél talent en passie voor hebt.”

“We werken ook met open innovatievraagstukken uit het bedrijfsleven. We hebben er elk semester wel 80 tot 100 klaarstaan.” Bij deze onderwijsmethode hoort ook: geen toetsen. Het bewijs voor wat je geleerd hebt, blijkt immers uit het hele proces dat de student doorloopt. “Daarom is ook iets als ChatGPT geen bedreiging”, stelt Slaats. Volgens hem kun je AI gewoon gebruiken als tool, maar is het doorgronden en begrijpen van dingen iets wat de student zelf ondergaat en is die ontwikkeling ook waarop de beoordeling van docenten is gebaseerd.

En het werken in groepen, iets waar binnen Fontys soms kritiek op klinkt? Niet bij ICT, zo stelt Saamie. “Je werkt vooral individueel. Daarnaast werk je samen, overigens met alle jaargangen en richtingen door elkaar heen, en draag je dus allemaal bij aan iets. Maar het is meer te omschrijven als groepswerk dan als groepsopdracht.”

Alles is goed
De Zwitsers zijn in elk geval enthousiast geworden door hun bezoek aan Fontys en het bezoek van Saamie aan hun universiteit. Geldt dat voor alle buitenlandse delegaties die Slaats ontvangt? “Er was hier ooit ook een delegatie uit Shanghai. Ik vroeg hen: zet op papier wat niet goed is of beter moet aan jullie huidige onderwijs. Ik ga even koffie halen en dan hoor ik het straks wel. Ik kom terug en dan blijkt dat ze niets hebben opgeschreven, want alles is goed. Waarop ik zei: zie daar jullie probleem.”

“Het heeft vooral te maken met de cultuur van een volk. Als die een sterke hiërarchische inslag heeft, dan is het lastig om Open Learning toe te passen. Dat zie je in China, maar bijvoorbeeld ook in een land als Duitsland. Waar het bijvoorbeeld in Zwitserland of Canada weer anders is.”

Ondertussen kijkt Saamie overigens uit naar een vervolg in datzelfde Zwitserland. “Ik hoop dat ik er in september mijn stage mag doen. En ik ga hen in ieder geval nog helpen bij het invoeren van onze onderwijsmethode.”

Bron: bron.nl