Internationale Fontys ICT-studenten bedenken oplossing voor oer-Hollands probleem
Slim navigatiesysteem: handvatten, vibraties en een mobiele applicatie
BiZi is een slim navigatiesysteem. Het is een product dat uit twee onderdelen bestaat: handvatten en een mobiele applicatie. De applicatie dient om een verbinding te leggen met de handvatten, om de bestemming vast te stellen en om de reis te beginnen. De handvatten krijgen de routeaanwijzing door en zet deze om in vibraties. Als je linksaf moet, gaat het linker handvat trillen, en hetzelfde geldt voor het rechter handvat.
“Het begon allemaal met het probleem. We kwamen erachter dat de bestaande navigatiesystemen niet handig zijn tijdens het fietsen. Onze oplossing heeft geen scherm of geluid om de aanwijzingen te volgen, maar gebruikt in plaats daarvan vibratie, zodat de gebruiker zich volledig kan richten op de weg en het bereiken van de bestemming,” aldus BiZi.
Interessante, goedkope oplossing voor fietsindustrie
Het product is uniek in zijn concept. Het is een interessante en nieuwe oplossing voor de fietsindustrie. BiZi-handvatten zijn goedkoop: voor slechts 30 euro heeft de gebruiker een veilige oplossing met een boel functionaliteiten. Dat maakt BIZI betaalbaar, zelfs voor studenten. Bovendien ligt er in Nederland een wetgeving op tafel om het gebruik van de telefoon op de fiets te verbieden. Het wordt dus misschien onmogelijk om de normale navigatiesystemen op telefoons te gebruiken. In dat gat springt BiZi. De ambitie is om met het prijzengeld een echte startup te ontwikkelen en het product verder te ontwikkelen met een goede PR-campagne.
Exposure Award en Audience Award
Niet alleen BiZi ging naar huis met een prijs. “Ability” won de Exposure Award powered by Greenhouse. Zij wisten binnen beperkte tijd de meeste online exposure te creëren voor hun product: een voice-assistant waarmee je via spraak alle standaard functionaliteiten van je normale bankieren app kunt uitvoeren. Bankieren met behulp van spraak dus. Met hun eigen online campagne haalden ze zelfs het Eindhovens Dagblad met een zelfgeschreven persbericht.
De publiekslieveling was “Sparky.” Zij kregen de meeste stemmen van het publiek en won daarmee de Audience Award. Sparky leert kinderen tussen de drie en zes jaar om hun ademhaling beter te controleren, doormiddel van verschillende oefeningen/minigames in het spel. Kinderen leren zo spelenderwijs hun ademhalingstraining te doen.
ICTalent Awards: enriching society
FHICT staat midden in de maatschappij. Het hoofdthema ICTalent Awards 2019 was dan ook: Enriching Society. Nog meer dan nu gaat het een verbinding aan met de samenleving.
“Helaas is dit bij veel mensen (nog) niet de associatie als zij “ICT” horen. Vaak is het beeld dat ICT’ers alleen maar kunnen coderen en heel de dag achter hun laptop zitten. ICTalent is een middel om te laten zien dat FHICT ICT-professionals breed opleidt, waarbij concepten worden bedacht en ontwikkeld met een maatschappelijke impact. ICT raakt immers alle processen waar mensen in het dagelijks leven (en het werkveld) mee te maken hebben. Die invloed neemt alleen maar toe. BiZi, Sparky en Ability zijn daar mooie voorbeelden van,” aldus projectleider Maartje van Hees. Zij kijkt dan ook met een zeer tevreden gevoel terug op de 7e editie van deze competitieve showcase van Fontys ICT.
Aftermovie ICTalent Awards 2019
Video: De weg naar de Finale
Meer informatie: