Studenten leren in en met de praktijk binnen Fontys ICT. Dat is vaak bij partnerbedrijven, maar kan ook in de vorm van een eigen onderneming. ‘Reflix’ is een van de start-ups die op dit moment binnen het Fontys ICT InnovationLab gevestigd is. Met Reflix richt Luc zich op videomakers uit het indie/underground circuit.
Delta programma
De leervorm Open Learning biedt studenten veel vrijheid in de manier van leren. Daarbinnen volgt Luc het Delta programma. Hierbinnen mogen excellerende studenten nog meer vrijheid pakken om hun eigen interesse te volgen. Voor Luc begon dat met een stage bij Copyright Delta, waar hij verkende op welke manieren de blockchain voor contentplatformen van meerwaarde kan zijn. Hierbij raakte hij gefascineerd door de mogelijkheden in een medialandschap waar content creators weinig mogelijkheden hebben: “Er zit een groot gat tussen YouTube en Netflix, maar content creators trekken aan het kortste eind. Of je blijft eigenaar van je creatie en je verdient niks, of je verkoopt je content en verliest alle controle. Daartussen is ruimte.”
Van project naar start-up
Binnen de opleiding vond Luc de mogelijkheid om het project over te nemen als start-up: "Je krijgt veel ruimte, maar ook ondersteuning en mogelijkheden om met zo'n idee te starten. Waar het project om draait, is eigenaarschap en een directe transactie tussen creator en consument, via blockchain technologie. De uitdaging daarmee is dat veel technologie nog heel jong is en dat maakt het uitdagend. Daarbij komt dat als je iets wilt bouwen met blockchain, wat er nog niet is, dat jij de enige bent die ermee bezig is. Lukt het mij dus niet, dan lukt het niemand." Met deze start-up is hij inmiddels volop aan de slag, samen met een aantal partnerorganisaties. Inmiddels lopen elf studenten stage bij zijn project en één partnerorganisatie, Eluvio, nodigde Luc uit om zijn project te pitchen op hét innovatiewalhalla SXSW 2023.
Pitchen op SXSW 2023
Luc groeide op in Australië en reisde al veel, maar alleen naar de Verenigde Staten om als 21-jarige zijn project te pitchen was een uitdaging. Toch deed hij het: "Ondanks het feit dat ik een goede pitch klaar had voor Eluvio's Web3 Media meetup, was ik nerveus en een beetje overweldigd. Maar SXSW is dé plek om als startup connecties te leggen en je project te pitchen. Dat je dan zo jong bent maakt het wel extra spannend, maar het heeft ook voordelen! Mijn grootste les hieruit is wel dat je gewoon jezelf moet zijn."
Het project werd goed ontvangen door de experts bij Eluvio en SXSW heeft Luc veel inspiratie en connecties opgeleverd voor zijn volgende stappen. De voornaamste daarvan is de startup écht vormgeven: “We bouwen een gedecentraliseerd video platform voor alternatieve content met een transparant verdienmodel. We duiken daarmee in het gat tussen de grote spelers met een alternatief en het bleek dat hier veel vraag en enthousiasme over is binnen die industrie. SXSW heeft mij geholpen om mijn netwerk te vergroten, maar ook om mijn visie scherp te krijgen. Daar ga ik nu aan werken.”