AskDON helpt studenten bij Design Thinking Process

Fontys ICT
Het leven van een ICT student gaat niet over rozen. Je werkt een semesterlang aan een project, soms heb je behoefte aan meer support dan de contacttijd met je docent. Zeker als het gaat om complexe werkmethodes, zoals het design thinking proces. Ruud Huijts, docent-onderzoeker bij Fontys ICT, kwam op het idee om een ondersteunende chatbot te ontwikkelen met generatieve AI voor en door studenten. Het resultaat, genaamd AskDON, is inmiddels operationeel.

Don

De app is vernoemd naar Donald Norman, de bedenker van human-centered design, waaruit het design thinking proces voortkomt. Dat is een methode om op basis van iteraties en met gebruikers tot een optimaal product te komen, wat bijzonder relevant is in de specialisatie Smart Mobile, waar user experience en user interaction centraal staan. De app biedt studenten in elke fase hulp, legt Huijts uit: “Studenten kunnen met de app per fase van het design thinking proces een chatgesprek starten met Don. Die geeft hun advies en leidt hen door de theorie. Ook kunnen studenten vragen stellen, maar AskDON genereert ook twee nieuwe vragen. Zo worden studenten door het proces geleid.”

Zelf ontwikkelen
Het bijzondere aan AskDON, is dat de applicatie door studenten ontwikkeld werd. De studenten gebruikten daarbij, grappig genoeg, het design thinking proces om tot een goed resultaat te komen. Volgens student Jakub Jelínek, was het werken met generatieve AI niet de grootste uitdaging: “Je loopt tegen de realistische uitdagingen aan die horen bij het proces, zoals je tijdmanagement en de communicatie tussen iOS en Android developers. De grootste uitdaging was echter om uit te vinden hoe je studenten motiveert om de app te gebruiken en hoe je zorgt dat ze dat ook leuk vinden!” Jakub heeft veel plezier beleefd aan het ontwikkelen van de app, en natuurlijk veel geleerd: “Het was echt een goede ervaring en je leert hoe belangrijk alle andere stappen in het proces zijn. Het is niet alleen coderen, je moet echt goed onderzoek doen om tot het beste resultaat te komen.”

Mogelijkheden voor de toekomst
De app wordt verder ontwikkeld in komende semesters. Huijts ziet nog veel mogelijkheden hierin, zoals het genereren van samenvattingen, actielijsten en een integratie met het Canvas onderwijssysteem: “Veel projecten blijven in de prototype-fase hangen. Juist het doorzetten op details en edge cases was hier waardevol voor het proces. Daar gaan we volgend semester met een nieuwe groep mee aan de slag terwijl de huidige versie door alle studenten in het semester gebruikt gaat worden, uiteraard met de geldende privacy principes. Dat levert ook nieuwe input op.” Jakub ziet ook nog een aantal mogelijkheden, die voortkwamen uit hun brainstormsessies en onderzoek: “Je kunt uit de chatgeschiedenis nog veel data halen om te analyseren en uitkomsten te genereren. Dat zou docenten kunnen helpen in het beoordelen van studentenwerk. Direct je resultaten als extra bewijs uploaden in Canvas zou het leven van studenten én docenten ook makkelijker maken.”

Bron: Fontys Nieuws